Sähköauto tai hybridiauto käyttöön

Sähköautot ja hybridiautot ovat puhuttaneet maailmalla jo vuosia niiden ekologisuuden vuoksi. Molempia mainostetaan ja markkinoidaan kansalle ahkerasti, ja niiden erityisesti sähköauton valintaa voidaan pitää isona ekotekona. Niiden hankkiminen ei kuitenkaan ole välttämättä aivan mutkatonta, vaan on harkittava muutamia seikkoja ennen,kun sähköauton tai hybridiauton ostaa käyttöön. Mutta miten sähköauto ja hybridiauto eroavat toisistaan, miten ne vaikuttavat ympäristöön, kumpi on parempi vaihtoehto ja missä hintaluokissa liikutaan ovat kysymyksiä, jotka kannattaa osata esittää itselleen ja myyjälle ennen lopullista hankintapäätöstä. 

Tesla ja ne muut – mitä sähköautoja ja hybridiautoja Euroopassa myydään?

Tesla onse automerkki, joka tulee jokaiselle mieleen sähköautoista puhuttaessa. Etenkin Teslan Model X ja Model S ovat lyöneet sähköautojen markkinoilla läpi Euroopassa. Näiden lisäksi kuitenkin moni muu automerkki on onnistunut luomaan suosittuja sähköautoja. Näistä menestyneimpiä vuonna 2018 olivat muun muassa Nissan Leaf ja Volkswagen e-Golf. Myös BMW ja Hyundai ovat löytäneet oman rakonsa sähköautojen markkinoilta. 

Ympäristö kiittää, kun valitset sähköauton

Jokainen meistä on todennäköisesti nähnyt sähköauton lataustolppia kaupungilla. Sähköautoa on pidetty pitkään tulevaisuutena, vaikka täysin ongelmaton ei sähköautokaan ole. Lähtökohtaisesti sähköauto on ympäristövalinta, mutta on myös ostajan vastuulla tehdä vastuullisia valintoja myös oston jälkeen. Sähköauton akun tuottaminen on polttomoottoria ongelmallisempi ympäristön näkökulmasta, joten ympäristöystävällisyys autolla painottuu sen pidempään käyttöikään. Tärkeää on myös pohtia sähkön tuottamisen tapaa. Sähköauton hiilijalanjälki on optimaalisin silloin, kun se ladataan uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä.

Jo näistä voikin päätellä, että tässä vaiheessa kehitystä sähköauto toimii parhaiten lyhyillä matkoilla ja kaupunkiympäristössä, jossa latauspaikkoja on tarjolla runsaasti. Sähköautoja näkee usein esimerkiksi taloyhtiöiden tai muiden yhteisöjen yhteiskäyttöautoina. Mikäli pidempää ajoa tulee jonkin verran, kannattaa pohtia sähköauton sijaan hybridiauton hankkimista. 

Hybridiautolla saat molemmat puolet

Haluaisitko omistaa sähköauton, mutta sinulla tulee kaupunkiajon lisäksi muutamia pitkän matkan ajoja? Hybridiauto lienee tällöin oikea vastaus sinulle. Hybridissä yhdistyy molempien autojen hyvät puolet. Hybridiautosta löytyy sekä polttomoottori että sähkömoottori. Tämän pyrkimyksenä on hakea säästöjä polttoaineen suhteen. Tällaisessa kahden moottorin autossa on vielä omat alakategoriansa eli täyshybridit, kevythybridit ja pistokehybridit. Kevytversiossa sähkö tuo lisää tehokkuutta kun taas täyshybridi kestää pidempää ajoa ainoastaan sähköllä. Pistokehybridillä viitataan autoon, jonka voi ladata omasta pistokkeesta.

Milloin sähköauto ja hybridiauto ovat huonoja valintoja?

Yleensä ottaen sähköauto tai hybridiauto kannattaa. Kuitenkin etenkin maaseudulla, jossa tulee ajettua moottoritiellä pitkiä matkoja, on käytännössä helpompi valita bensa-auton tai dieselin väliltä. Sähköautoille on maaseudulla, taajamissa ja pienissä kaupungeissa melko vähän tai todella vähän latauspaikkoja. Vaikka akkujen kesto on melko hyvä, hupenee pitkässä ajossa akku melko nopeasti. Hybridiauto tarjoaa toki mahdollisuuden hyödyntää sekä sähköä että polttoainetta. Kuitenkin jos autolla ajaminen on ensisijaisesti ajamista pitkillä matkoilla, jää hybridiauton sähköpuolen käyttäminen niukaksi, jolloin hybridiauton hyödyt jäävät nimellisiksi. 

Toine ongelma liittyy hintaan. Vaikka sähköautojen ja hybridiautojen hinnat ovat pudonneet muutamien vuosien aikana, on niiden hinnat vielä suhteettoman korkeat monille autoilijoille. Sähköauto tai hybridi voi pidemmällä ajalla olla jopa edullisempi, mutta auton hankkiminen vaatii kuitenkin ison kertasijoituksen. Käytetyt sähköautot ja hybridit säilyttävät arvonsa niin sanottua tavallista autoa paremmin, joten mitään valtavia alennuksia ei voi olettaa etsiessä jompaa kumpaa käytettyjen autojen markkinoilta.

Lisäksi, on myös totta, että sähköautojen ja hybridiautojen tehokkuutta sääolosuhteissa, jotka vastaavat Suomea, ei juuri ole tieteellisesti testattu ja tutkittu. Kylmän ilman tiedetään vaikuttavan akun kestoon jonkin verran, mutta tarkkoja tuloksia ei vielä ole tarjolla. Paljon ajavalle tällainen voi olla riski, ellei matkaa suunnittele latauspistokkeiden sijaintien varaan.